EDUCATION 4.0 TO FOSTER DIGITAL CITIZENSHIP

Autores

Resumo

Children and young people are particularly vulnerable to the dangers of the digital world, such as technology addiction, fake news, misinformation, online harassment, data theft, and privacy invasion and exposure. Therefore, the education system needs to focus on equipping students with basic digital skills, such as Digital Literacy, to foster and strengthen Digital Citizenship, which involves the responsible, safe, and ethical use of digital technology and media. To achieve this, the adoption of the Education 4.0 paradigm is necessary, aimed at nurturing the skills required for 21st-century learning and work, in response to the challenges posed by the Fourth Industrial Revolution. In this context, this paper presents the development of an Education 4.0 strategy, through the application of technological, human, organizational, and pedagogical drivers for the digital transformation of education, with the goal of exercising skills, knowledge, and attitudes and values to promote Digital Citizenship competence. The proposed Education 4.0 strategy was tested and evaluated in three elementary and high school classes, involving a total of fifty-three students and three teachers. Based on student feedback regarding the experimentation of the Education 4.0 strategy, the results indicate an improvement in their awareness and maturity as digital citizens.

Biografia do Autor

Gilvaneide Francisca Gomes, UFRPE

Mestre em Informática Aplicada.

Katyeudo Karlos Sousa Oliveira, USP

Doutorando em Ciências da Computação e Matemática Computacional pela Universidade de São Paulo - USP. MBA em Gestão de Projetos pela Universidade de São Paulo - USP/Esalq. Mestre em Informática Aplicada pela Universidade Federal Rural de Pernambuco - UFRPE. Graduado em Análise e Desenvolvimento de Sistemas no Centro Universitário Vale do Salgado - UNIVS. Possui interesse na área de Informática na Educação, Inovação em Educação, Transformação Digital, Educação 4.0 e Gestão de Projetos.

Ricardo André Cavalcante de Souza, UFRPE

Professor Associado IV do Departamento de Computação da UFRPE. Pesquisador Permanente do Programa de Pós-graduação em Informática Aplicada da UFRPE, desde 2011. Bacharel em Ciência da Computação (1997) pela UFPA. Mestre (2002) e Doutor (2008) em Ciência da Computação pelo Centro de Informática (CIn) da UFPE. No ensino, atua na graduação e na pós-graduação, ministrando disciplinas das áreas de Gestão e Governança, Engenharia de Software, Gestão do Conhecimento, e Inovação. Desenvolve e orienta trabalhos de pesquisa na área de transformação digital na educação, no governo e na indústria 4.0 e desenvolvimento de soluções e processos inovadores. Revisor de artigos em periódicos e conferências nacionais e internacionais.

Downloads

Publicado

14/07/2025

Edição

Seção

Artigos