RESEARCH IN MATHEMATICAL EDUCATION WITH QUALITATIVE APPROACH

possibilities for teacher professional development

Autores

Resumo

This essay presents an analysis of the qualitative methodology used in research in Education, and particularly in Mathematics Education, from perspectives focused on research in Teacher Training, Work and Teacher Professional Development. The theoretical contribution that underlies this article is guided by the investigations by Marli André, Bernadete Gatti, Dalila Andrade, Lee Shulman, João Pedro da Ponte and Carlos Marcelo Garcia in order to understand the intentionality of the educational matrices that permeate the theme in the intricate interaction subject/object. In the analysis developed, based on a bibliographic review of a qualitative nature, the articulation between the highlighted lines of investigation: teacher training, teaching work and professional development of teaching, is configured by processes that are intertwined in the trajectory of teacher professionalization, which is conceived as a means of constructing the identity of teachers. Professional development considers not only the intellectual aspect, but also the different ways and languages through which subjects learn and build their identities, their ways of being in the world, in contact with other people, with the environment and with society. In this sense, our proposal is to emphasize the relevance of the qualitative approach in research due to the frequent uses, knowing that the spectrum of qualitative research techniques is wide due to its high capacity to aggregate knowledge and meanings to the phenomena studied. The established debate encourages researchers, particularly those in the area of Mathematics Education, to face the challenges established by the new educational conditions experienced in contemporary society.

Biografia do Autor

Iracema Campos Cusati, Universidade de Pernambuco (UPE) Campus Petrolina

Doutora na área de Didática, Teorias de Ensino e Práticas Escolares pela Faculdade de Educação da USP (2013). Mestre em Educação pela Universidade Federal de São Carlos (1999). Licenciada e Bacharel em Matemática pela Universidade Federal de Viçosa (1992). Pós-doutora em Investigação e Docência Universitária pelo Instituto de Educação Superior Latinoamericano (2022). Professora Adjunta do Colegiado de Matemática da Universidade de Pernambuco - UPE Campus Petrolina e Professora Permanente do Programa de Pós-Graduação em Formação de Professores e Práticas Interdisciplinares (PPGFPPI) da UPE. Tem experiência na área de Educação atuando principalmente nos seguintes temas: História da Educação Matemática, Aprendizagem Matemática, Avaliação Educacional, Docência no Ensino Superior, Educação Integral, Formação de Professores para a Diversidade Cultural e Educação a Distância. Atualmente desenvolve estudos e pesquisas com ênfase em Didática da Matemática, Formação de Professores na perspectiva decolonial e em Políticas Públicas para a Educação Superior na América Latina. Avaliadora ad hoc de Cursos e de Instituições de Educação Superior (BASIs/INEP/MEC). Membro do Conselho Editorial da Editora Ibero-Americana de Estudos em Educação (EIEE) e membro afiliado da Rede CpE. Atua como Parecerista ad hoc em eventos científicos da FEA/USP nas áreas de Matemática e Educação.

Neide Elisa Portes dos Santos, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Doutora em Educação na Linha de Políticas Públicas e Educação (2014) e Mestre em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade Federal de Minas Gerais (2003) na linha de pesquisa Política, Trabalho e Formação Humana; graduada em Pedagogia pela mesma instituição (2000). Atualmente é professora nível VI da Faculdade de Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. Coordenadora do Núcleo de Estudos e Pesquisas sobre Formação, Trabalho Docente e Discurso Pedagógico - NFTD da Faculdade de Educação da UEMG.

Raphael Campos Cusati, Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG)

Doutor e Mestre em Agroquímica (área de atuação Química Orgânica) pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), Bacharel e Licenciado em Química pela mesma Instituição. É licenciado em Pedagogia pela Unifran e possui pós-graduação em Psicopedagogia, Educação à Distância, Supervisão e Orientação Educacional e Gestão Escolar pela Universidade Cruzeiro do Sul e também pós-graduação em Coaching Educacional e Inspeção Escolar pela Faveni. Atualmente é professor do Colégio Anglo em Viçosa, do Colégio, Pré-Vestibular e Pré-Pism Losango em Ubá, do Colégio, Pré-Vestibular e Pré-Coluni Calçadão Bernoulli em Viçosa, da Faculdade de Viçosa (FDV) e da Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG).

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Publicado

10/08/2024

Edição

Seção

Artigos